Gruppavtal med Tele2

Föreningen har tecknat ett gruppavtal med Tele2 gällande TV, bredband och telefoni.

TV

I standardavtalet ingår följande kanaler:

SVT1
SVT2
Kunskapskanalen
SVT24
SVT Barn
TV3
TV4
Kanal 5
TV6
Sjuan
TV8
Kanal 9
Kanal 11
TV12
ATG Live

Vill man ha fler kanaler kontaktar man Tele2 och uppger att man har gruppavtal och vill utöka sitt kanalpaket
Detta står fastighetsägaren för.

Bredband

I standardavtalet ingår följande bredband:

100/10 lina med Router

Vill man utöka bandbredden kontaktar man Tele2 och uppger att man har gruppavtal och vill utöka sin hastighet
Detta står fastighetsägaren för.

Telefoni

I standardpaketet ingår fast telefoni

Man kontaktar själv Tele2 ifall man är intresserad av att nyttja dem som leverantör av fast telefoni

Kontakta Tele2

Viktig information om vårt kabel-tv-nät och internetuppkoppling

Vi vill informera alla medlemmar om pågående arbete för att förbättra stabiliteten i vårt kabel-tv-nät, som även används för internetuppkoppling. Under en längre tid har vi haft återkommande problem med störningar och bristande prestanda.

Vår leverantör har nu gått igenom all sin utrustning, inklusive byte av fiberkabel till närmaste nod och samtliga förstärkare i vår anläggning. Efter dessa åtgärder har det blivit tydligt att störningskällan ligger i vårt koaxialnät – alltså de kablar som är anslutna till antennuttagen i våra hus.

Svårupptäckt störningskälla

Det som gör den här typen av störning extra svår att hitta är att den inte finns hela tiden, utan oftast bara uppstår när en elektrisk apparat startar – till exempel ett kylskåp, en frys, eller en fläkt. I de flesta fall sker detta en eller två gånger per dag. För att en tekniker ska kunna spåra och åtgärda felet behöver de vara på plats precis när störningen uppstår och den måste pågå tillräckligt länge för att det ska gå att hitta källan. Detta gör felsökningen mycket svår.

Därför är det viktigt att alla ser över och byter ut gamla eller oskärmade antennkablar och kontakter, även om det för det mesta fungerar. På så sätt minskar vi risken för störningar i hela nätet.

Vad kan du som medlem göra?

En mycket vanlig orsak till störningar är att man har gamla eller oskärmade kontakter på antennkablar som är anslutna till uttaget i vardagsrummet (eller andra rum). Oskärmade kontakter – ofta av äldre typ med vit plasthatt – kan ta upp störningar från till exempel kylskåp, frys eller elektriska fläktar.

Vi rekommenderar därför att alla ser över sina antennkablar och kontakter.

  • Kontrollera att både kabeln och kontakterna är av modern, skärmad typ, gärna med skärmdämpning på minst 95 dB. Ofta står denna information på förpackningen eller kabeln.

     
  • Om du är osäker på vad du har för kablar hemma, är det säkrast att byta ut dem. Moderna, skärmade kablar och kontakter finns att köpa i de flesta elektronikbutiker.

Varför är det viktigt?

Oskärmade kablar och kontakter fungerar som “antenner” för störningar och kan påverka hela nätet för alla hushåll, inte bara för dig själv. Genom att byta till moderna, skärmade kablar och kontakter bidrar du till att vi alla får ett stabilare och snabbare nät.

Tips på inköp

Om du vill läsa mer eller köpa godkända antennkablar och kontakter finns det mycket information på nätet. Här är några exempel på webbutiker där du hittar bra produkter:

Titta gärna efter:

  • Hankontakt och honkontakt (olika typer för olika ändar)

     
  • Kablar märkta med “skärmad” eller “hög skärmdämpning” (minst 95 dB)

Tack för att du hjälper till att förbättra vårt nät! Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta styrelsen.

 

 

Tack för att du hjälper till att förbättra vårt nät! Om du har frågor, kontakta gärna styrelsen.

©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.